Dotazy

Co mám dělat, aby byla životnost pneumatik co nejdelší?

Tlak v pneumatikách kontrolujte každých čtrnáct dnů nebo alespoň jednou za měsíc,

především před delší rychlou jízdou.
Správný tlak je významným faktorem z hlediska bezpečnosti i životnosti pneumatiky. Tato kontrola by měla být prováděna "za studena" (před jízdou mají pneumatiky teplotu okolí). Nezapomeňte také na rezervu a držte se doporučení výrobce

Vyvážení je důležité pro potlačování vibrací.
Pomáhá zabraňovat předčasnému opotřebení pneumatik, ale také závěsů, řízení a ložisek kol.


Zkontrolujte geometrii vozu kol
a stejně tak i geometrii náprav (sbíhavost a odklon). Tím se můžete vyhnout nepravidelnému nebo abnormálně rychlému opotřebení pneumatik.
Špatná geometrie způsobuje abnormální opotřebení.

 

Kdy bych měl vyměnit své pneumatiky?

Kdy bych měl vyměnit své pneumatiky?

 

Pravidelně kontrolované pneumatiky vydrží déle

Je velmi důležité pravidelně kontrolovat zbývající hloubku běhounu vašich pneumatik, tlak jejich huštění, stav bočnic a známky nerovnoměrného opotřebení. Pokud si nejste jisti, obraťte se na odborníka na pneumatiky, který vám jednoznačně řekne, zda je pneumatika vhodná k dalšímu užívání.

Šest případů, kdy je třeba vyměnit pneumatiky

Níže je uvedeno šest případů, kdy je třeba vyměnit vaše pneumatiky. Za určitých okolností může být pneumatika opravena. Oprava pneumatik Michelin musí být provedena školeným odborníkem, a to po důkladné kontrole vnitřní i vnější strany pneumatiky. Demontáž pneumatiky z ráfku je v takovém případě nezbytná, protože poškození na vnitřní straně není při montáži viditelné.

1. Pokud dojde k průpichu pneumatiky

Moderní pneumatiky jsou velmi robustní a vycházejí nepoškozené i při kontaktu s nejrůznějšími předměty. Přesto k jejich průpichu může dojít. Odborník na pneumatiky by měl po každém průpichu zkontrolovat, zda se na pneumatice nenacházejí skryté defekty, kvůli nimž by vaše pneumatika nemohla být opravována.

Bezpečnostní postupy, když dojde k průpichu pneumatiky v průběhu jízdy:

  • Vždy mějte na paměti bezpečnost svou i svých spolucestujících a sjeďte ze silnice na bezpečné místo.
  • Zabrzděte vozidlo pomocí ruční brzdy.
  • Vypněte motor a zařaďte nízký rychlostní stupeň.
  • Zapněte výstražná světla.
  • Oblečte si reflexní vestu.
  • 100 metrů od vozidla umístěte na krajnici vozovky výstražný trojúhelník.

Vaše bezpečnost je vždy nejdůležitější! Užitečné tipy, jak vyměnit píchlou pneumatiku

  • Oblečte si pevné rukavice.
  • Vozte vždy v zavazadlovém prostoru pytel, do kterého můžete vložit zabahněnou pneumatiku!
  • Použijte pevnou desku, na kterou umístíte zvedák. Pokud je povrch měkký, mohl by se do něj zvedák bořit.
  • Pokud to je možné, promažte lehce závity šroubů kol, aby bylo snazší šrouby povolit (v případě nouze je možné použít vazelínu nebo krém na ruce).
  • Po výměně kolo nemusí mít správný tlak huštění, proto nejezděte příliš rychle.
  • Zajeďte na nejbližší benzínovou stanici a upravte tlak huštění na správnou hodnotu.
  • Jestliže jsou šrouby špatně dotaženy, můžou se poškodit brzdové kotouče nebo systém upevnění kola.
  • Abyste si byli jisti správným dotažením šroubů, užijte momentový klíč a šrouby upevněte na správný dotahovací moment. Pokud u sebe nemáte momentový klíč nebo jste šrouby dotahovali ručně, nechte pneumatiku co nejdříve zkontrolovat odborníkem, který vám zaručí správný dotahovací moment. Správně dotažené šrouby je také následně snazší v případě potřeby uvolnit.

2. Pokud míra opotřebení vašich pneumatik dosáhne zákonem stanoveného limitu

Je důležité kontrolovat pravidelně opotřebení vašich pneumatik. Ale jak? Předkládáme vám jednoduchý návod, jak zjistit, jestli je třeba vaše pneumatiky vyřadit z provozu.

Legal limit

Panáček MICHELIN na ramenou pneumatik MICHELIN ukazuje místo, na kterém se nacházejí indikátory opotřebení běhounu umístěné v hlavních běhounových drážkách. Tyto indikátory jsou malé vyvýšené plochy na spodní straně dezénových drážek.

V okamžiku, kdy je běhoun opotřebovaný do úrovně těchto vyvýšených ploch, dosáhla pneumatika zákonem stanoveného limitu 1,6 mm a musí být vyřazena z provozu. Michelin ovšem důrazně doporučuje výměnu pneumatik ještě před dosažením této limitní hranice. Takto opotřebované pneumatiky vám nezaručují dostatečnou bezpečnost a jejich užití je v rozporu se zákonem.

I když je zbývající hloubka běhounu větší než 1,6 mm, v extrémních podmínkách, především na mokré vozovce, je třeba uzpůsobit svou rychlost a jízdní styl. Symbol sněhové vločky na zimních pneumatikách Michelin ukazuje k místu zimních indikátorů opotřebení běhounu. Zimní indikátory je v hloubce 4 mm. Aby měly vaše zimní pneumatiky optimální přilnavost pro brzdění i záběr na sněhu, vyměňte je v okamžiku, kdy je běhoun opotřebovaný do úrovně zimních indikátorů opotřebení.

3. Pokud vaše pneumatika vykazuje známky stárnutí

Životnost pneumatik není přesně dopředu odhadnutelná. Datum výroby pneumatiky je pro její stav důležité. Exsituje velké množství faktorů, které mají vliv na celkovou životnost pneumatiky: teplota, údržba, podmínky skladování a užití, zatížení, rychlost, tlak huštění a jízdní styl. Tyto okolnosti významně ovlivňují délku životnosti, kterou můžete od svých pneumatik očekávat.

Stav pneumatiky pravidelně kontrolujte

Z těchto důvodů Michelin doporučuje všem řidičům, aby pravidelně kontrolovali vnější vzhled svých pneumatik a včas tak odhalili známky stárnutí či únavy pneumatiky. Tyto příčiny se mohou projevit jako popraskaná pryž na vnější straně běhounu, na ramenou a na patce, jako deformace atd. Projevy nadměrného stárnutí pneumatiky mohou vést ke ztrátě přilnavosti. Michelin rovněž doporučuje, aby byly všechny pneumatiky včetně rezervní pravidelně kontrolovány odborníkem na pneumatiky, který vám může zodpovědně říct, zda může pneumatika setrvat v provozu.

Jak stará pneumatika je příliš stará? Vždy pravidelně kontrolujte pneumatiky starší pěti let.

Pneumatiky, které jsou v provozu déle než pět let, by měly být pravidelně kontrolovány, a to minimálně jednou ročně. Pokud to vyžaduje situace, řiďte se při výměně prvomontáže doporučeními výrobce vozidla. Pokud pneumatiky nebyly měněny po 10 letech od data jejich výroby (podívejte se na článek, jak tento údaj vyčíst z bočnice pneumatiky), doporučuje je Michelin preventivně vyměnit za nové. A to i v případě, že nejsou opotřebeny na úroveň indikátorů opotřebení a vypadají zachovale.

Damaged tyre

4. Pokud je vaše pneumatika poškozená

Pokud pneumatika narazí na pevnou překážku na silnici, jako např. obrubník, výmol nebo ostrý předmět, může být závažně poškozená. Pneumatika s viditelným průřezem, průpichem, průrazem či jinou deformací musí být z vnitřní strany zkontrolována odborníkem na pneumatiky. Pouze ten totiž může zhodnotit, zda je možné pneumatiku opravit, nebo je nutné ji vyřadit z provozu. Pamatujte si, že se nikdy nemůže používat poškozená pneumatika nebo pneumatika, která jela s nulovým tlakem huštění, aniž by byla zkontrolována odborníkem. V opačném případě může být významnou měrou negativně ovlivněna bezpečnost. Kontrola odborníkem je nezbytná, protože vnitřní poškození není při montáži pneumatiky okem patrné.

Pneumatiky nesmějí být nikdy opravovány v následujících případech

  • Průpich v bočnici
  • Deformované či viditelné patkové lano
  • Oddělování částí pryže
  • Zvrásnění pryže
  • Poškození korozivním či mastným tělesem
  • Poškození vnitřní butylové vrstvy v důsledku jízdy s nízkým tlakem huštění

5. Pokud zjistíte nerovnoměrné opotřebení

Nerovnoměrné opotřebení běhounu – ve středové části, na stranách, v menších plochách – může být známkou mechanického problému, jako je nesprávně seřízená geometrie kol, nesprávné vyvážení kol nebo nedostatky v zavěšení kol. Příčinou ovšem může být i jízda se špatným tlakem huštění. Pokud u svých pneumatik zpozorujete nerovnoměrné opotřebení, obraťte se vždy na svého odborníka na pneumatiky. 

Abyste se vyhnuli nadměrnému opotřebení svých pneumatik, nechávejte si jednou za půl roku seřizovat geometrii kol a vyvažovat pneumatiky. Tím rovněž prodloužíte kilometrovou životnost svých pneumatik a zvýšíte svůj jízdní komfort. Další způsob, jak udržovat běhoun v dobrém stavu, je pravidelná výměna pozic jednotlivých pneumatik. 

Nejčastější příčiny nerovnoměrného opotřebení běhounu:

  • Opotřebení na jedné hraně: nevyvážené kolo nebo špatně seřízená geometrie kol.
  • Opotřebení na obou hranách: podhuštěná pneumatika.
  • Středové opotřebení: přehuštěná pneumatika.

6. Pokud nejsou vhodné pro vaše vozidlo

Aby byly vaše pneumatiky co nejvíce výkonné, měl by být na všech 4 pozicích na vozidle použitý stejný typ pneumatik. Pneumatiky různých rozměrů, konstrukcí a odlišné míry opotřebení mají negativní vliv na ovladatelnost a stabilitu vozidla. 

Nikdy nekombinujte radiální a neradiální pneumatiky

Nikdy nekombinujte radiální a neradiální pneumatiky. Pokud je taková kombinace nezbytná, nikdy tak nečiňte na jedné nápravě. Pokud jsou na jednom vozidle montovány dvě radiální a dvě neradiální pneumatiky, musejí být radiální pneumatiky umístěny na zadní nápravě a neradiální pneumatiky na přední nápravě.  

Existuje mnoho způsobů, jak si vyhledat pneumatiku vhodnou pro vaše vozidlo. Pokud si nejste jisti správnou volbou, použijte náš vyhledávač pneumatik. Doporučujeme začít výběrem podle značky vozidla. Můžete vyhledávat rovněž podle rozměru nebo názvu pneumatiky Michelin. Všechny tyto skutečnosti ovlivňují výběr nejbezpečnější pneumatiky pro vaše vozidlo a vaše konečná volba by měla být zkonzultována s odborníkem na pneumatiky. 

7. Co říká legislativa?

Nařízení o silničních vozidlech z roku 1986, především nařízení č. 24-27, jasně stanovuje, jaký typ pneumatik může být montován na vaše vozidlo. TYTO INFORMACE BYLY SESTAVENY POUZE JAKO INFORMATIVNÍ A JAKO TAKOVÉ NEJSOU ZÁKONNÝMI USTANOVENÍMI. 

NAŘÍZENÍ Č. 24: Toto nařízení stanovuje, jaký typ pneumatiky může být montován na různé třídy vozidel, a podmínky a výjimky, které se k tomuto nařízení vztahují. Jedním ze zpracovávaných bodů je omezení užívání protektorovaných pneumatik. Základní omezení v užívání těchto pneumatik ukazuje skutečnost, že protektorované pneumatiky nemohou být montovány na motorová vozidla s nezatíženou hmotností menší než 2 540 kg. Toto nařízení rovněž definuje vozidla, na něž mohou být montovány dočasné rezervní pneumatiky. 

NAŘÍZENÍ Č. 25: Toto nařízení se vztahuje na index nosnosti a rychlosti. Zabývá se především pneumatikami pro nákladní vozidla, autobusy a přívěsy a další vozidla, pro něž musí být ministerstvem vydán certifikát o maximálním zatížení na jednu nápravu. Tato informace musí být uvedena na štítku, který musí být bezpečně připevněn na dobře viditelném místě. Nařízení stanovuje, že montované pneumatiky musejí být schopné nejen unést maximální povolené zatížení na jednu nápravu, ale zároveň tak činit při maximální rychlosti, která je pro dané vozidlo zákonem povolená. Při definování indexu nosnosti a rychlostní kategorie se nařízení odkazuje na UN ECE nařízení 30 a 54 a na směrnici EU 92/23/EEC.

NAŘÍZENÍ Č. 26: Vztahuje se na kombinaci pneumatik s různými konstrukcemi. Nařízení definuje tři typy konstrukcí: diagonální, radiální a smíšenou. U žádného vozidla nemůžou být na jedné nápravě montovány pneumatiky s různou konstrukcí. U osobních a užitkových vozidel (dokonce i se zdvojenou zadní nápravou) je možné namontovat dočasnou rezervní pneumatiku odlišné konstrukce, pokud rychlost nepřekročí 80 km/h.  

NAŘÍZENÍ Č. 27: Vztahuje se na stav a údržbu pneumatik. Specifikuje, kdy by pneumatika neměla být užívána, například v souvislosti s neodpovídajícím užitím nebo špatným stavem či údržbou, jako například nesprávným tlakem huštění, průpichy, vyboulením či poškozením. Rovněž se zabývá užitím pneumatik se samonosným řešením a jejich montáží pouze na ta vozidla, která jsou na užití této technologie uzpůsobena. Toto nařízení rovněž stanovuje, že hloubka dezénových drážek pneumatik namontovaných na osobní nebo lehká užitková vozidla musí mít v jednom nepřetržitém pásu, který zahrnuje střední tři čtvrtiny šířky běhounu po celém obvodu pneumatiky, minimálně 1,6 mm. 
Ve shodě s těmito nařízeními si ve vyhledávači pneumatik zvolte variantu, kterou pro každý model vozidla MICHELIN nabízí.


Jsou mé pneumatiky opotřebované?

Indikátory opotřebení jsou malé přechodové můstky uvnitř drážek dezénu. V okamžiku,
kdy dezén splyne s můstky, neboli dosáhne hloubky 1,6 mm, má pneumatika minimální
hloubku dezénu předepsanou zákonem a musí být neprodleně vyměněna. Pod tuto hranici
porušujete zákon.

U zimních pneu je to 3mm !

 

 

 

 

U zimních pneumatik Michelin označuje umístění indikátorů opotřebení pro zimní podmínky symbol ve tvaru sněhové vločky. Jejich hloubka je 4 mm. Aby byla zachována optimální přilnavost na sněhu jak při brzdění, tak při záběru, doporučujeme zimní pneumatiky vyměnit v okamžiku, kdy hloubka dezénu dosáhne těchto indikátorů opotřebení.


Kdy si mám přezou zimní pneumatiky?

titulní obrázekDOPORUČUJEME uačátkem října.

Jakmile klesá teplota pod sedm 7 stupňů nad nulou je čas zimních pneumatik.Zimní pneu se mají hustit o 20 kPa víc než letní.
Zákon předepisuje : V období od 1. listopadu do 30. dubna se na místech označených značkou "Zimní výbava" může pokračovat v jízdě jen za použití zimních pneumatik, a to u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 4 mm na všech kolech a u motorových vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3 500 kg s hloubkou dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů nejméně 6 mm na všech hnacích kolech.


Je na zimu lepší širší pneumatika nebo užší?
V zimě se zcela vyjímečně pohybujete v hlubokém sněhu. Daleko běžnější je provoz na zmrzlých nebo mokrých vozovkách při vysokých rychlostech. Při tomto provozu má široký plášť jasnou výhodu. Široký rozměr má více ostrých hran v záběru, je ovladatelnější za sucha i za mokra a výrazně lépe brzdí a zabírá, především díky větší styčné ploše a lepšímu rozložení tlaku ve stopě.

Jak často by měl být kontrolován tlak v pneumatikách?
Kontrola tlaku v pneumatikách (včetně rezervního kola) by měla být prováděna každé dva týdny pomocí přesného měřidla.

Za jakých podmínek by měla být kontrola tlaku prováděna?
Tlak v pneumatikách by měl být kontrolován pokud jsou chladné. Při jízdě tlak v pneumatice roste, přičemž nárůst někdy činí více než 20%. Tento stav je standardní a konstrukce pneumatiky jej umožňuje.

Jaký je doporučený tlak v rezervní pneumatice?
Tam, kde jsou stanoveny rozdílné tlaky pro jednotlivé nápravy vozidla (pneumatiky na jedné nápravě musí mít vždy stejný tlak), tlak v pneumatice rezervního kola, pokud se jedná o pneumatiku stejného typu, by měl být nejméně o 0,3 bar vyšší než vyšší doporučovaný tlak, aby mohl být upraven po namontování rezervního kola. U rezervních pneumatik/kol, které jsou jiného typu než ty již namontované na automobilu je nutno se poradit s výrobcem pneumatiky.

Co je "AKVAPLANING"?
Jedná se o ztrátu kontaktu mezi pneumatikou a mokrou vozovkou v případě, že voda neopouští vzorek pneumatiky.

Četnými testy se prokázalo, že je snazší ovládat přední kola než zadní.

Přední kola se většinou opotřebují rychleji než zadní kola, zejména u automobilů s předním náhonem, kterých je v současné době většina.

Nové pneumatiky namontované na přední nápravě :
- Chování automobilu se změní, protože se poruší rovnováha mezi předními a zadními koly.
Řidiče, který byl zvyklý na auto s menší přilnavostí předních kol, by tato skutečnost mohla nepříjemně zaskočit.
- Na kluzké vozovce ztratí zadní kola trakci dříve než přední kola.
Protože řidič ztratí možnost ovládat zadní kola, bude v pokušení dále zvyšovat rychlost a tím se smykový účinek jenom zesílí. Z takovéto nebezpečné situace se podaří vyváznout jenom zkušeným řidičům...

Nové pneumatiky na zadních kolech :
- Protože trakční rovnováha zůstane stejná, nebude se ovládání vozidla příliš lišit od řízení před výměnou pneumatik.
- Protože se zlepší trakce zadních kol, bude řidič schopen ovládat a řídit vozidlo, aniž by měl problémy se zpomalováním a otáčením volantu ve směru zatáčky.

Z tohoto důvodu Společnost Michelin radí možné riziko minimalizovat a použít nové nebo méně ojeté pneumatiky na zadní nápravě, protože to přispívá k :
- lepší stabilitě vozu v zatáčkách
- zvýšené bezpečnosti.

Sněhové řetězy se používají již desítky let, když vozidlo nemůže vzhledem k povětrnostním podmínkám pokračovat v jízdě. Poradíme vám, jak postupovat při jejich výběru a jakým způsobem, kdy a kde je používat. Dále se dozvíte, jaké typy sněhových řetězů existují.

Svůj limit mají i ty nejlepší zimní pneumatiky, kdy již nedokáží zajistit projetí vozidla hlubokým nebo zmrzlým sněhem, případně na náledí. V takové situaci jsou právě sněhové řetězy nejlepším pomocníkem - pomohou při brzdění, zatáčení a zlepší záběr pneumatik.

Výběr sněhových řetězů
Sněhové řetězy se vyrábějí v různých velikostech, přičemž velikost řetězu se určuje podle rozměru zimních pneumatik na vozidle. Jedna velikost řetězu je vždy společná pro několik rozměrů pneumatik. Pro správný výběr je nutné si poznamenat rozměr zimních pneumatik (např. 195/65 R 15 - první číslice udává šířku pneumatiky v milimetrech, druhá poměr výšky bočnice jako procento šířky a třetí označuje průměr ráfku kola vyjádřený v palcích). V návodu k vozidlu (případně ve velkém technickém průkazu) je nutné zkontrolovat, zda není uvedené žádné omezení při použití sněhových řetězů.
Při výběru je třeba zvolit nejvhodnější typ, který bude splňovat požadovaná kritéria. Je důležité vědět, jak často budou řetězy používané, v jak náročných podmínkách a kolik peněz do nich chceme investovat. Vhodná je i porada s odborným prodejcem.


Jak je používat
Doporučujeme nasadit řetězy nanečisto ještě před jejich použitím a vyzkoušet si montáž podle přiloženého návodu. Je to mnohem jednodušší než se to učit ve sněhové závěji. Řetězy by měly zůstat v zavazadlovém prostoru po celou zimu, užitečné je mít u řetězů uložené i rukavice.
Sněhové řetězy se montují na kola hnané nápravy. U vozidel s pohonem 4x4 alespoň na kola jedné nápravy, a to vždy na tu, která je poháněná permanentně a není vypínatelná. Vždy je nutné postupovat v souladu s doporučením výrobce vozidla. Pro vozy s pohonem všech kol jsou v nabídce také řetězy speciálně určené pro použití na těchto vozidlech. Po ujetí cca 50 m zkontrolujte, zda řetězy drží správně. V případě, že nejsou vybavené samodotahovacím systémem, bude nutné je také napnout. Řetězy mají mít na pneumatice malou vůli tak, aby se mohly mírně pohybovat a nezničil se dezén pneumatiky. Při jízdě se mají dostat do styku s vozovkou o něco dříve než pneumatika. Sněhový řetěz je dostatečně napnutý tehdy, pokud již nelze upínací řetěz posunout o celý článek. U samodotahovacího systému není třeba se touto vůlí zabývat, je nastavená od výrobce. Pokud dojde v průběhu jízdy k uvolnění řetězů, a ty začnou klepat o podběhy vozidla, je nutné je dotáhnout.
Pro životnost řetězů i pro bezpečnost jízdy je důležité je nejen včas namontovat, ale také včas sejmout. Řetězy se totiž na suchém asfaltu opotřebovávají výrazně rychleji než na zasněžené a zledovatělé vozovce. Demontáž z předních kol je snadnější po natočení kol do plného rejdu.
Po každém použití je potřeba řetězy omýt, aby se odstranila sůl, a řádně osušené je pak uložit do originálního obalu. Nedoporučujeme je natírat olejem, a to nejen kvůli životnímu prostředí. Také byste se od nich mohli při manipulaci ušpinit a ani pneumatikám olej nesvědčí. Při opakovaném použití je dobré řetězy otočit, docílí se tím dvojnásobné životnosti. Kontrolu opotřebení řetězů udělejte vždy před uložením, aby bylo jasné, že je možné jejich další použití.

Druhy sněhových řetězů

Jedná se o výrobek z trvanlivého plastu, který je kvůli záběrovým schopnostem doplněn na obvodu pneumatiky ocelovými prvky. Na střed kola je namontován plastový adaptér, který je přichycen kolovými šrouby. Ten je možné namontovat předem a vlastní sněhové řetězy na něj nasadit až ve chvíli, kdy je to opravdu potřeba. Manipulace s těmito řetězy je mnohem jednodušší a rychlejší než s těmi klasickými. V nabídce je několik typů a obecně patří k těm dražším.

Textilní návleky

Dnes se používají nejčastěji ocelové řetězy s klasickým upínáním nebo rychloupínacím systémem, speciální ocelové řetězy určené pro disky z lehkých slitin a pro vozidla s pohonem 4x4. Na trhu lze také zakoupit plastové sněhové řetězy, kombinované plastové s ocelovými, textilní návleky na pneumatiky nebo tekuté řetězy.

Ocelové řetězy

Klasický sněhový řetěz je nejrozšířenější, rozhodně však nedoporučujeme nákup těch nejlevnějších v supermarketu. Obtížněji se montují, můžou prasknout, a tak vážně poškodit vozidlo (podběhy, blatníky, brzdové hadičky; prasklý řetěz ale také může vniknout i do motorového prostoru, kde například hrozí poškození rozvodového řemenu a následné zničení motoru). Vyplatí se investovat do kvalitních značkových řetězů, které lze koupit již od 1300 Kč. Jejich montáž je snadnější a zvládne ji každý. V podstatě všichni automobiloví výrobci mají v nabídce u autorizovaných dealerů vlastní značkové řetězy, jež doporučují používat. Tyto řetězy bývají zpravidla dražší, ale je zde jistota, že budou na daný typ vozu „pasovat". Také se na ně vztahuje záruka jako na ostatní originální příslušenství. Pro kola z lehkých slitin jsou v nabídce řetězy se speciálním ochranným pásem, aby nedošlo k poškození nebo odření laku ráfků.

Plastové sněhové řetězy

Jsou vhodné pro použití na náledí a na uježděném sněhu, kde oproti klasickým řetězům vykazují větší komfort. Odpadá hluk a kmitání volantu typické pro řetězy, umožňují rychlejší a pohodlnější nasazování a jsou méně náročné na prostor v podbězích vozidla. Životnost těchto návleků by měla být obdobná jako u klasických řetězů. Modely pro letošní rok jsou opatřené zapleteným ocelovým drátem. V hlubokém sněhu vám však moc nepomohou.

Tekuté řetězy
Na trhu jsou také tekuté sněhové řetězy od italského výrobce autokosmetiky CBM, který moderní chemií nahrazuje klasické kovové články řetězů. Z tuby se nanáší speciální hmota přímo na pneumatiky, přilepí se ke vzorku a reakcí s vodou ztvrdne. Tekutý řetěz vydrží na pneumatikách několik kilometrů a jízdou po suchém asfaltu dojde k jeho odstranění z pneumatik. Tento typ tekutých řetězů je ekologicky odbouratelný.

 

Zimní výbava v okolních zemích a na horách
Slovensko
Zimní pneumatiky jsou doporučené a sněhové řetězy na sněhu a ledu jsou povolené.
Polsko
Zimní pneumatiky nejsou povinné, na sněhu a náledí jsou sněhové řetězy povolené.
Německo
Vozidlo musí být vybaveno tak, aby bylo přizpůsobené aktuálním povětrnostním podmínkám a stavu vozovky. Pokud je na silnici sníh, jsou povinné zimní pneumatiky s hloubkou dezénu 4 mm a v ostřikovačích musí být nemrznoucí směs.
Švýcarsko
Používání zimních pneumatik není povinné, ale pokud by se vozidlo bez zimních pneumatik na sněhu stalo účastníkem dopravní nehody nebo komplikovalo provoz, bude řidič pokutován. Sněhové řetězy jsou povinné na označených úsecích silnic.
Rakousko
Od 1. 11. do 15. 4., a pokud je na silnici sníh nebo náledí, je nutné mít na vozidle zimní pneumatiky s minimální výškou vzorku 4 mm, a to na všech čtyřech kolech. Je možné použít i letní pneumatiky opatřené sněhovými řetězy na hnané nápravě, maximální rychlost je pak omezena na 40 km/h. Takto je možné jet pouze na silnici se souvislou vrstvou sněhu nebo náledí. Na rozbředlém sněhu není možné použít ani letní pneumatiky, ani sněhové řetězy.
Itálie
V horských oblastech od 15. 10. do 15. 4. musí mít vozidla zimní pneumatiky nebo připravené sněhové řetězy. Kde je dopravním značením nařízené použití řetězů, jsou povinné buď zimní pneumatiky, nebo sněhové řetězy.
Francie
V zimě se podle aktuálních povětrnostních podmínek doporučuje zimní výbava, zimní pneumatiky. Sněhové řetězy jsou povinné na zasněžených silnicích s odpovídajícím dopravním značením.

 

 

Dále na pneu najdete texty označující specifické vlastnosti pneumatiky

  • TUBELESS - bezdušová pneu
  • TUBETYPE - dušová pneu
  • M+S, MUD+SNOW - bláto+sníh, pneu určená pro zimní provoz
  • RF , XL, C REINFORCED - zesílená kostra pneumatiky pro dodávky
  • DOT 24 - 9, označuje týden a rok výroby pneumatiky, dvacátý čtvrtý týden, rok 2009
  • OUTSIDE, INSIDE - vnitřní a venkovní bočnice
  • ROTATION - směr otáčení pneumatiky
  • AT - All terrain, pneumatiky pro všechny druhy terénů
  • AW - All weather, označení pro celoroční pneumatiky
  • RW,OWT, OWL - bílý nápis na bočnici pneu
  • XNW - bílý pruh na bočnici pneu
  • RB, RBT - černý nápis na bočnici pneu
  • RY - žlutý nápis na bočnici pneu
  • RBL - vystouplá písmena na bocích pneumatiky
  • FR, MFS - zesílená ochrana disku na pneu (ráfku)
  • ULW - pneu s ultralehkou konstrukcí
  • F - homologace pro pneu Fiat
  • MO - homologace pro pneu Mercedes Benz
  • NO - homologace pro pneu Porsche

 

 

V případě dotazů nás neváhejte kontaktovat.

 

Menu Nabízíme